Szybowiec PW-2 GAPA
Foto: 01-02
Władysław Wojciechowski, 03 Zbigniew Jóźwik,
04 samolotypolskie.pl, 05 polskiekrajobrazy.pl, 06 blogi.lotniczapolska.pl,
07 j2mcl-planeurs.net, 08 jarek24.w.interia.pl, 09 aviationbanter.com,
10 Jarosław Żaczek, 11 jarek24.w.interia.pl, 12-17 Jarosław Żaczek,
18 Wojciech Gorgolewski, 19 Aeroklub Wrocławski, 20 Aeroklub Bieszczadzki,
21-26 Piotr Piechowski, 27 j2mcl-planeurs.net, 28 Włodek Ruśkiewicz, 29-31
Jarosław Koziński, 32 Marcin Bluś, 33 Dariusz Kiece,
34 Worm Wood The Star, 35 Leszek Mankowski
Filmy:
1. movie283 - GAPA Take Off LV,
http://www.youtube.com/watch?v=w2pjcvCjjBk&NR=1,
2. movie283 - GAPA 2011 a Boy flying like a bird,
http://www.youtube.com/watch?v=EddBXjISzco,
3. Morgan Hall - BASA comes to fly the Gapa,
http://www.youtube.com/watch?v=CCFoVS9sZZE,
4. Alex Caldwell - Rich Miller Flies the GAPA PW-2,
http://www.youtube.com/watch?v=iBpC6xTgwhI,
5. Alex Caldwell - Bart Flies the PW-2 GAPA glider,
http://www.youtube.com/watch?v=D05IH-5d16U
Informacje ogólne
PW-2 Gapa, oznaczony początkowo
jako ULS-Zestaw, został zaprojektowany w 1984 roku na Politechnice Warszawskiej
pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza przez asystentów i studentów, z których
część pracowała poprzednio nad konstrukcją lekkiego szybowca ULS-PW (1981).
Prototyp
do prób statycznych był gotowy na początku 1985 roku.
Drugi egzemplarz oblatano
25 lipca 1985 roku.
PW-2 Gapa zaprojektowano według przepisów JAR-22
Był
on przeznaczony do szkolenia podstawowego przy użyciu wyciągarki lub do startu
ze zbocza za pomocą lin gumowych.
W 1990 roku podjęto produkcję nieco ulepszonej
wersji PW-2D (6 sztuk).
Szybowcem zainteresowano kanadyjską firmę Solaire,
która zamówiła krótka serię PW-2D.
Podjęto też prace nad wzmocnieniem struktury
w zmodyfikowanej wersji PW-2D bis , z przedłużonym do noska skrzydeł
wiatrochronem
i małym kółkiem przednim w miejsce płozy.
Ogółem wyprodukowano 19 szybowców
Gapa, w tym 2 PW-2D bis.
Część egzemplarzy została sprzedana do USA, Japonii,
Meksyku i Kolumbii.
Sześć egzemplarzy lata w Polsce.
Informacje techniczne
Opis konstrukcji
PW-2 Gapa to jednomiejscowy
szybowiec szkolno-treningowy.
Posiada płat o profilu NACA 4415, wznios 1o,
konstrukcja dwudzielna, jednodźwigarowa, zastrzałowa.
Żeberka kratownicowe,
keson skorupowy laminarny szklano-epoksydowy, część spływowa pokryta tkaniną.
Płaskie
kątowe lotki poza obrysem skrzydeł.
Zastrzały osłonięte kroplowymi owiewkami,
które obracając się stanowią hamulce aerodynamiczne.
Kadłub skorupowy z kompozytu
szklano-epoksydowego.
Kabina otwarta osłonięta od przodu owiewką i wiatrochronem.
Usterzenie
klasyczne kompozytowe.
Stery o konstrukcji kratownicowej pokryte tkaniną.
Sterowanie
lotkami i sterem wysokości popychaczowe, a steru kierunku - linkowe.
Podwozie
stałe jednokołowe.
Koło na wahaczu z amortyzatorem olejowo gazowym.
Pod
noskiem kadłuba kompozytowa płoza.
Awionika: podstawowe przyrządy VFR; możliwy
montaż radiostacji.
Dane
geometryczne
- rozpiętość 11 m
- powierzchnia nośna 12,7 m2
- wydłużenie
płata 9,52
- wysokość 2,45 m
- długość 5,50 m
- profil płata NACA 4415
Dane
masowe
- masa startowa max. 220 kg
- masa płatowca pustego 110 kg
Osiągi
-
prędkość dopuszczalna VNE 150 km/h
- prędkość optymalna 61 km/h
- prędkość
minimalna 50 km/h
- opadanie minimalne 1 m/s
- doskonałość przy 61 km/h
12.5
(źródło: http://jarek24.w.interia.pl/pw/pw2.html)