Szybowiec PW-2 GAPA GB FR

Foto: 01-02 Władysław Wojciechowski, 03 Zbigniew Jóźwik,
04 samolotypolskie.pl, 05 polskiekrajobrazy.pl, 06 blogi.lotniczapolska.pl, 07 j2mcl-planeurs.net, 08 jarek24.w.interia.pl, 09 aviationbanter.com,
10 Jarosław Żaczek, 11 jarek24.w.interia.pl, 12-17 Jarosław Żaczek,
18 Wojciech Gorgolewski, 19 Aeroklub Wrocławski, 20 Aeroklub Bieszczadzki, 21-26 Piotr Piechowski, 27 j2mcl-planeurs.net, 28 Włodek Ruśkiewicz, 29-31 Jarosław Koziński, 32 Marcin Bluś, 33 Dariusz Kiece,
34 Worm Wood The Star, 35 Leszek Mankowski

Filmy:
1. movie283 - GAPA Take Off LV,
http://www.youtube.com/watch?v=w2pjcvCjjBk&NR=1,
2. movie283 - GAPA 2011 a Boy flying like a bird,
http://www.youtube.com/watch?v=EddBXjISzco,
3. Morgan Hall - BASA comes to fly the Gapa,
http://www.youtube.com/watch?v=CCFoVS9sZZE,
4. Alex Caldwell - Rich Miller Flies the GAPA PW-2,
http://www.youtube.com/watch?v=iBpC6xTgwhI,
5. Alex Caldwell - Bart Flies the PW-2 GAPA glider,
http://www.youtube.com/watch?v=D05IH-5d16U

Informacje ogólne

PW-2 Gapa, oznaczony początkowo jako ULS-Zestaw, został zaprojektowany w 1984 roku na Politechnice Warszawskiej pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza przez asystentów i studentów, z których część pracowała poprzednio nad konstrukcją lekkiego szybowca ULS-PW (1981).
Prototyp do prób statycznych był gotowy na początku 1985 roku.
Drugi egzemplarz oblatano 25 lipca 1985 roku.
PW-2 Gapa zaprojektowano według przepisów JAR-22
Był on przeznaczony do szkolenia podstawowego przy użyciu wyciągarki lub do startu ze zbocza za pomocą lin gumowych.
W 1990 roku podjęto produkcję nieco ulepszonej wersji PW-2D (6 sztuk).
Szybowcem zainteresowano kanadyjską firmę Solaire, która zamówiła krótka serię PW-2D.
Podjęto też prace nad wzmocnieniem struktury w zmodyfikowanej wersji PW-2D bis , z przedłużonym do noska skrzydeł
wiatrochronem i małym kółkiem przednim w miejsce płozy.
Ogółem wyprodukowano 19 szybowców Gapa, w tym 2 PW-2D bis.
Część egzemplarzy została sprzedana do USA, Japonii, Meksyku i Kolumbii.
Sześć egzemplarzy lata w Polsce.

Informacje techniczne

Opis konstrukcji

PW-2 Gapa to jednomiejscowy szybowiec szkolno-treningowy.
Posiada płat o profilu NACA 4415, wznios 1o, konstrukcja dwudzielna, jednodźwigarowa, zastrzałowa.
Żeberka kratownicowe, keson skorupowy laminarny szklano-epoksydowy, część spływowa pokryta tkaniną.
Płaskie kątowe lotki poza obrysem skrzydeł.
Zastrzały osłonięte kroplowymi owiewkami, które obracając się stanowią hamulce aerodynamiczne.
Kadłub skorupowy z kompozytu szklano-epoksydowego.
Kabina otwarta osłonięta od przodu owiewką i wiatrochronem.
Usterzenie klasyczne kompozytowe.
Stery o konstrukcji kratownicowej pokryte tkaniną.
Sterowanie lotkami i sterem wysokości popychaczowe, a steru kierunku - linkowe.
Podwozie stałe jednokołowe.
Koło na wahaczu z amortyzatorem olejowo gazowym.
Pod noskiem kadłuba kompozytowa płoza.
Awionika: podstawowe przyrządy VFR; możliwy montaż radiostacji.

Dane geometryczne
- rozpiętość 11 m
- powierzchnia nośna 12,7 m2
- wydłużenie płata 9,52
- wysokość 2,45 m
- długość 5,50 m
- profil płata NACA 4415

Dane masowe
- masa startowa max. 220 kg
- masa płatowca pustego 110 kg

Osiągi
- prędkość dopuszczalna VNE 150 km/h
- prędkość optymalna 61 km/h
- prędkość minimalna 50 km/h
- opadanie minimalne 1 m/s
- doskonałość przy 61 km/h 12.5

(źródło: http://jarek24.w.interia.pl/pw/pw2.html)

Free counters!

Galeria szybowców PW


Szybowce

varia

Szybowiec PW-2 Gapa
(foto: 1-8 Jarosław Żaczek,
foto 9-10 - własne)

 

PW-2 podczas startu (foto: J. Żaczek)

 

PW-2 podczas startu (foto: J. Żaczek)

 

PW-2 podczas startu (foto: J. Żaczek)

 

PW-2 podczas lotu (foto: J. Żaczek)

 

PW-2 przed hangarem

 

PW-2 podczas kolejnego startu

 

PW-2D bis na lotnisku przed lotem testowym (foto: Wojciech Gorgolewski, GORPOL Air Photo)

 

PW-2D bis nad Warszawą (foto: Wojciech Gorgolewski, GORPOL Air Photo)

 

PW-2 Gapa -  start z lin gumowych w Bezmiechowej, foto: W. Frączek

 

 PW-2 Gapa po starcie z lin gumowych w Bezmiechowej, foto: W. Frączek