Tadeusz GÓRA (ur. 19 stycznia 1918 w Krakowie), polski szybownik i
pilot wojskowy, generał brygady. Jako pierwszy pilot na świecie został przez
Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) wyróżniony - Medalem Lilienthala
za wykonany 18 maja 1938 r. na szybowcu PWS-101, rekordowy przelot otwarty na
dystansie 577,8 km z Bezmiechowej (Bieszczady) do Małych Solecznik pod Wilnem.
Szkolenie
lotnicze rozpoczął w czerwcu 1934 r. na szybowisku Grzegorzewo, należącym do Aeroklubu
Wileńskiego. Dalsze szkolenie doskonalące odbywał w Szkole Szybowcowej Bezmiechowa,
w Bieszczadach. 13 maja 1937 r. wykonał tam m.in. lot czasowy na szybowcu,
trwający 18 godzin, a w trzy miesiące później zwyciężył w V krajowych Zawodach
Szybowcowych. Największy sukces odniósł jednak 18 maja 1938 r., kiedy to
za przekroczenie bariery 500 km w swobodnym locie szybowcowym przyznano mu
Medal Lilienthala, do dziś uważany za najcenniejsze szybowcowe trofeum.
Był
jednym z kandydatów do składu ekipy polskiej na Igrzyska Olimpijskie w Helsinkach
w 1940 r., gdzie po raz pierwszy miały być rozegrane olimpijskie konkurencje szybowcowe.
Po wybuchu wojny znalazł się w Skandynawii w zupełnie innej roli, kiedy przez
Litwę, Łotwę i Szwecję przedzierał się do Armii Polskiej gen. Sikorskiego
we Francji. Zaledwie tam dotarł Francja skapitulowała i musiał ewakuować
się do Wielkiej Brytanii. Usilnie zabiegał o przydział do personelu latającego
Polskich Sił Powietrznych. Po krótkim przeszkoleniu skierowany został do
316 polskiego dywizjonu myśliwskiego, w którego składzie wykonał pierwsze
loty bojowe. W późniejszym okresie latał także w dywizjonach 306 i 315. Na
samolotach Spitfire i Mustang wykonał w sumie 883 loty bojowe - eskortował amerykańskie
"latające fortece" - bombowce B-17, zestrzelił 4 samoloty niemieckie,
jedną "latającą bombę" V-1, zniszczył dwie lokomotywy i uszkodził okręt
podwodny. Za osiągnięcia w wypełnianiu zadań bojowych odznaczony został Srebrnym
Krzyżem Orderu Virtuti Militari i trzykrotnie Krzyżem Walecznych oraz licznymi
medalami brytyjskimi. Po
wojnie został zdemobilizowany, wrócił do Polski, rozpoczął pracę w Górskiej Szkole
Szybowcowej na Żarze jako instruktor, nie porzucając latania zawodniczego.
W 1948 roku wykonał pierwszy w Polsce lot wysokościowy na fali trwający cztery
godziny. 23 lipca 1950 roku spełnił ostatni warunek do ZŁOTEJ ODZNAKI SZYBOWCOWEJ
z trzema diamentami, będąc pierwszym Polakiem i drugim na świecie zdobywcą diamentowej
odznaki, co ciekawe pierwsze dwa warunki spełnił przed II wojną światową.
Posiada licencję pilota samolotowego, szybowcowego i śmigłowcowego, równocześnie
jest posiadaczem uprawnień pilota doświadczalnego i instruktora, oblatał między
innymi szybowiec SZD-11 Albatros. W 1962 roku zdobył tytuł Szybowcowego Mistrza
Polski, ustanowił trzy krajowe rekordy szybowcowe. W 1970 roku za wieloletnią
działalność otrzymał Medal im. Tańskiego. W 1988 roku otrzymał Złoty Medal
Aeroklubu Polskiego z numerem 2. Pposiada Tytuł Zasłużonego Mistrza Sportu.
Na samolotach wylatał 4000 godzin, a na szybowcach 2000 godzin. 28
sierpnia 2002 roku podczas Święta Lotnictwa Tadeusz Góra, od lat będący w stanie
spoczynku, otrzymał awans do stopnia pułkownika. 15 sierpnia 2007 został
awansowany na stopień generała brygady w stanie spoczynku. (źródło:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_G%C3%B3ra) 4
stycznia 2010 roku Generał pilot z duszą szybownika otrzymał kolejny rozkaz zmiany
miejsca zakwaterowania... Tym razem musiał odlecieć ze Świdnika na Wieczną
Służbę... (foto:
Piotr R. Jankowski) Linki: -
http://www.polishairforce.pl/gora.html - http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/1127708
- http://portal.prz.edu.pl/pl/uczelnia/informacje/historia/tadeusz-gora-patronaosbezmie
- http://www.nowiny24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080518/REGION00/106185210
- http://www.nsik.com.pl/archiwum/204/a26.html - http://www.historia.swidnik.net/image/tid/267
- http://www.polishairforce.pl/_report12.html Film
dokumentalny TVP z 2007 roku >>> Tadeusz
Góra w Wikipedii >>> Biografia
w Polishairforce >>>
|